tips voor een webshop

Voor het starten van een webwinkel is het handig een plan van aanpak te hebben.

Dit artikel geeft je een aantal handige tips en stappen om een goed begin te maken met een webshop.

1. Zoek op Google of Bing naar websites die dezelfde producten of diensten aanbieden

 

Maak gebruik van de ervaring die zij al hebben opgedaan en schrijf de sterke punten op.

Opnieuw het wiel uitvinden kost veel tijd en levert in de regel weinig op.

Wees kritisch naar jezelf waarom wordt jouw webwinkel uniek of bijzonder? Dit is een belangrijke vraag als je te maken krijgt met veel concurrentie.

 

 

2. Bedenk hoe jouw webwinkel anders is dan die van de concurrentie

 

Hoe ga je de strijd aan met de concurrentie?  In de fysieke wereld is locatie belangrijk want zo wordt je gezien door winkelend publiek en kun je adverteren met een uitverkoop bord in de etalage om klanten naar jou winkel te trekken.

In de online wereld is je positie in de zoekresultaten lijst belangrijk en moet je slim investeren in SEO om gezien te worden. Bovenaan komen in de zoekresultaten is een kwestie van budget en een lange adem. Het goede nieuws is dat men vaak verder kijkt dan de top 3 omdat online shoppers weten dat als je maar genoeg betaald je bovenaan komt en dat SEO budget wordt doorgerekend aan de klant.

Zorg er dus voor dat je jezelf op een positieve manier onderscheidt van de rest. Hoe meer bezoekers hoe hoger je in de zoekresultaten komt hoe meer je gezien wordt en hoe meer bezoekers je krijgt en ga zo maar door.

 

 

3. Zorg dat je mooie foto's hebt van je product of dienst

 

Online shoppers zijn gewend mooie en duidelijke foto's te zien van het product dat ze overwegen aan te schaffen.

Investeer in kwaliteit anders loop je klanten en inkomsten mis.

Mockup fotografie is een kostenbesparende oplossing als de verpakkingen er hetzelfde uitzien.

Wil je bijvoorbeeld bedrukte t-shirts of petjes verkopen dan is het gebruik van Mockup fotografie een praktische en goedkope oplossing

Wat is mockup fotografie?

Een foto van een verpakking, boek, t-shirt o.i.d. waar je zelf de bedrukking kunt aanpassen. Op deze website wordt veel gebruik gemaakt van mockup fotografie. In de header zie je hier ook een aantal voorbeelden van.

4. Originele omschrijvingen van producten

 

Groupon is er groot mee geworden. Grappige originele omschrijvingen van producten of diensten. Als je een glimlacht weet te krijgen op het gezicht van een online shopper dan is de kans groter dat ze het product bij jou aanschaffen. Door hier handig gebruik van te maken kun je de concurrentie voorblijven.

 

 

5. All-in webshop oplossingen bieden in de regel onvoldoende mogelijkheden de site bijzonder te maken

 

Er zijn legio webshop oplossingen waarbij je makkelijk teksten en productfoto's kunt uploaden en je geen tijd en energie hoeft te steken in het leren van HTML code of CMS systemen zoals WordPress en Joomla. Ze bieden goede service tegen een scherpe prijs maar de ervaring leert dat als je een mooie webshop wilt die eruit ziet zoals de voorbeelden dan zul je toch vaak extra geld moeten uitgeven om de look en feel en/of functionaliteit aan te passen. Uiteindelijk ben je dan misschien evenveel of zelfs meer kwijt dan het laten maken van een unieke website, waarbij je op de lange termijn meer mogelijkheden hebt om uit te breiden en dingen anders te doen dan de standaard.

 

 

6. WordPress goedkope optie voor een webshop op maat

 

Voor meer vrijheid over het ontwerp en functionaliteit van de webshop dan is WordPress een goede betaalbare oplossing.

Echter is het van belang dat je kiest voor een WordPress thema dat regelmatig van updates wordt voorzien en waar de code is geoptimaliseerd voor SEO. Hierdoor kom je in de regel uit op een premium Thema (klik hier voor meer informatie over dit onderwerp).

Laat je adviseren over de voor en nadelen voor je een keuze maakt. Er kan niet zomaar gewisseld van thema zonder dat er veel van het ontwerp verloren gaat.

 

 

7. WooCommerce plugin voor WordPress

 

WooCommerce is veruit de meest gebruikte WordPress plugin voor webshops. Bij een aantal premium WordPress thema's wordt deze plugin meegelevert. Het voordeel van thema's die WooCommerce meeleveren is dat de plugin dan is aangepast om naadloos te integreren met de werking van het WordPress thema. Dit voorkomt dat je zelf de code moet aanpassen, iets wat snel fout kan gaan als je niet weet hoe dit precies werkt.

 

WooCommerce is gratis en kan uitgebreid worden met geavanceerde e-commerce functionaliteit. Deze uitbreidingen (ook wel ad-ons genoemd) zijn niet gratis en soms erg duur maar in de meeste gevallen voldoet de basisfunctionaliteit waardoor die extra kosten niet nodig zijn. Je kunt met WooCommerce op een simpele wijze je producten tonen op de website zoals de gemiddelde online shopper dit gewend is.

 

 

8. Ratings en gebruikers ervaringen

 

Heel belangrijk is om een goed cijfer te krijgen van je klanten voor het geleverde product of dienst.

Voor diensten wordt meestal gesproken over een testimonial voor een product praten we over een score of rating. Dit kan een 4 of 5 sterrensysteem zijn of een cijfer.

 

Maak onderscheid tussen de kwaliteit als leverancier en product. Het kan namelijk zijn dat een product niet aan verwachtingen voldoet.

Met snelle en probleemloze levering kun je wel een goede score krijgen waardoor je andere producten wel goed kunt verkopen.

Tips voor een positieve rating als webshop:

  • Een goede aanduiding van de verwachte levertijd
  • Geef bezorgkosten duidelijk en direct aan op de homepage
  • Zorg dat men ziet of een product op voorraad is of niet
  • Geef een niet goed geld terug garantie
  • Geef duidelijk aan wie er betaald voor de retourzending! Je kunt punten scoren door deze voor eigen rekening te nemen. Weeg de kosten hiervan af tegen de positieve ratings die je ervoor terugkrijgt.

9. Social Media & Email marketing

 

Social media is een ideale plek om je netwerk uit te breiden. Geef bijvoorbeeld korting in ruil voor een 'like' op Facebook of een tweet op Twitter. Neem dit soort social media campagnes op in je marketing budget.

Return business is belangrijk voor iedere ondernemer de kosten om een klant te houden zijn siginificant lager dan het winnen van een nieuwe klant. Je kunt klanten binden met een digitale nieuwsbrief. Hierin kun je tips geven over producten die je verkoopt en nieuwe producten introduceren, sale items in het zonnetje zetten en hopelijk bestaande klanten te prikkelen iets aan te schaffen.

 

 

10.  SSL certificaat (essentieel voor een webshop!)

 

Als je producten of diensten direct verkoopt op de website d.w.z. er vind betalingsverkeer plaats of er wordt gevoelige informatie gevraagd, dan ben je volgens de wet verplicht deze informatie te beveiligen. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) adviseert hiervoor een SSL certificaat aan te schaffen.

Je kunt zien of een website voorzien is van een beveligingscertificaat als er in de adresbalk van je browser een gesloten hangslot voor de url staat.

Als je hierop klikt krijg je informatie te zien over het certificaat en of deze geldig is.

SSL staat voor Secure Socket Layers en zorgt ervoor dat informatie die wordt achtergelaten door bezoekers niet toegankelijk is voor derden.

De kosten van een SSL certificaat ligt rond de  €100 op jaarbasis. Dit komt bovenop de kosten voor hosting.