Zelf een website maken lijkt simpel maar meestal is het een 'one site fits all' ontwerp. Aanpassen is lastig en eigen kleuren en typografie gebruiken is vaak niet mogelijk.

Goede homepage

Een goede homepage biedt de bezoeker een simpel antwoord op de volgende 3 vragen:

 

Wie
Vanzelfsprekend logo en naam en eventueel  vermelding

hoe lang het bedrijf al bestaat, welke keursmerken etc.

Wat
Geef een korte omschrijving van de kernactiviteit en/of specialisme.

Waarom

wat maakt de kernactiviteit(en) uniek, voor wie is het bedoeld en welke reden is er voor

de bezoeker om verder te kijken op de website.

Tekstindeling & Gebruik zoekwoorden

 

Elke website maakt gebruik van de tekstvarianten: p & h1 t/m h6

p staat voor paragraaf en betreft de tekstinhoud van artikelen e.d.

H1 t/ h6 zijn bedoeld om meer variatie te brengen in teksten en is een uitgangspunt voor zoekmachines om de website te indexeren.

 

H1 is het meest zichtbaar voor een zoekmachine.

Deze wordt daarom gebruikt voor een titel, belangrijk is dat deze een zoekwoord bevat dat mensen gebruiken in bijvoorbeeld Google.

Als de site geen relevante informatie bevat m.b.t. tot dit zoekwoord dan  wordt je als straf lager in de zoekresultaten gezet.

Hetzelfde geld voor meerdere H1 tekst onderdelen op een pagina.

 

Eigenlijk is de regel:

1x H1 voor hoofdtitel van pagina (waar gaat deze pagina over?)

meerdere H2 voor titels van tekstblokken. (waar gaat de tekst over?)

H3 voor subtitels of introductie tekst (gebruik hier relevante zoekwoorden die niet in titel passen)

P (paragraph) voor content of bodytekst

(een ideale tekst heeft tussen de 150 en 300 woorden)

H4, H5 en H6 vrij in te vullen voor tekstvariatie (testimonials e.d.)

Beeld & iconen ipv tekst

Om snel en duidelijk te communiceren naar de bezoeker is het aan te raden om gebruik te maken

van beeld en iconen.

Als een bezoeker teveel moet lezen voor duidelijk is of de website relevant is dan haakt de gemiddelde bezoeker snel af.

Hou teksten kort en bondig en gebruik deze ter ondersteuning van het beeld niet andersom.

Zoekmachines kijken hoelang een bezoeker actief is op een website en of wordt doorgeklikt.

Als de gemiddelde bezoeker slechts kort 1 pagina op de website bekijkt dan daalt de positie in de zoekresultaten omdat het algoritme de conlusie trekt dat de site onvoldoende relevante informatie bevat.

 

Simpele layout

Hou de indeling van de pagina's simpel en overzichtelijk.

Er zijn veel studies gedaan naar de wijze waarop iemand een pagina doorloopt. Hierbij wordt gekeken

naar de beweging van de ogen. Plaats belangrijke content op een wijze die aansluit bij deze studies.

Duidelijke navigatie

Een website is zowel een online visitekaartje als brochure.

Zorg ervoor dat informatie snel en makkelijk kan worden gevonden.

 

Hou het aantal pagina's beperkt en de navagatie zo overzichtelijk en compleet mogelijk.

Kleurpalette

Vaak is er al een huisstijl en daarbij een kleurencombinatie die gebruikt wordt voor communicatiemiddelen. Het kan goed zijn dit palet uit te breiden.

Een goede website voor het maken en vinden van een kleurenpalette is:

https://color.adobe.com

Typografie

 

Er zijn 3 dingen die belangrijk zijn voor het gebruik van lettertypen op een website:

 

  1. Leesbaarheid
  2. Beschikbaarheid
  3. Combineer 2 lettertypen die elkaar versterken